Marjet Berkenbosch Hengeveld

• Fysiotherapeut
  • Master Psychosomatisch Fysiotherapeut
  • Praktijkeigenaar
Als Psychosomatisch fysiotherapeut behandelt Marjet mensen met uiteenlopende klachten. Klachten die lichamelijk zijn maar soms niet met een lichamelijke oorzaak. Of waarbij psychosociale factoren (bijvoorbeeld stress of spanning op werk, slecht slapen, zorgen over familie of vrienden of de manier waarop je met dingen omgaat) ervoor zorgen dat klachten niet (zo goed) herstellen zoals we zouden verwachten.

Klachtenbeelden die veel voorkomen zijn hyperventilatie klachten of andere problemen met de ademhaling, mensen die moeite hebben met ontspannen, hun lijf niet meer goed kunnen voelen en mensen die ondanks chronische pijn toch een zo normaal mogelijk leven willen hebben. Daarnaast zijn klachten als duizeligheid en hoofdpijn, vaak complexe klachten, een uitdaging voor haar om te zoeken naar een (soms simpele) oplossing.

Marjet zoekt graag per persoon naar de mogelijkheden van behandeling en herstel. Daarvoor put ze uit haar ervaring, de verschillende behandelvormen die ze in haar Master heeft leren gebruiken en de cursussen die ze daarna nog gevolgd heeft.

Marjet is werkzaam sinds 2007 waarin ze de eerste 5 jaar veel orthopedische klachten behandelde en begeleiding bij verschillende atletiekverenigingen gedaan heeft.
Ook volgde zij verschillende cursussen op orthopedisch vlak.
Sinds eind 2011 is zij werkzaam bij Fysiotherapie Praktijk Wittevrouwen.
Sinds 2013 is zij afgestudeerd Master Psychosomatisch Fysiotherapeut.

Opleidingen

• 2017: 'Behandeling van slaapproblematiek' Kracht door Balans, Biofeedbackopleiding.
    15/16: ACT, "acceptance and commitment therapie bij chronische pijn" bij Peter van Burken, PsychFysio
  • 2015:"Adem en ontspanningstherapie" naar Middendorf bij Borg Diem Groeneveld
  • 2015:"zingevende gespreksvoering" bij Kick van t Hout en Marjoleine Vosselman.In 2013 behaalde zij haar diploma Master Psychosomatisch Fysiotherapeut.
  • 10/13: Master Fysiotherapie Psychosomatiek, Hogeschool van Utrecht
  • 2011:"Biofeedback introductiecursus" (BFE) (2 daags)
  • 10/11:"Cursus Cyriax Ortopedische Geneeskunde WK", Hogeschool van Utrecht
  • 09/10:"Cursus Cyriax Orthopedische Geneeskunde OE", Hogeschool van Utrecht
  • 08/09:"Cursus Cyriax Orthopedische Geneeskunde BE + algemene inleiding", Hogeschool van Utrecht
  • 2009: NPI Basismoduul "Beweegprogramma's voor mensen met chronische aandoeningen"
  • 02/07:opleiding "Fysiotherapie" aan de Hogeschool Thim van der Laan in Nieuwegein
  • 2006: Cursus "Therapeutisch Klettern" in Dresden bij Bert Krager. (30 SBU)

Binnen de opleiding Master Psychosomatiek

• Mindfulness
  • Feldenkrais
  • Adem- en Ontspanningstherapie (AOT) naar van Dixhoorn
  • Communicatieve massage
  • Graded Activity
  • Graded Exposure
  • REBT, Problem Solving
  • Motivational interviewing
  • Myofeedback

Marjet Berkenbosch-Hengeveld is aangesloten bij het Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), ingeschreven in het Centraal Kwaliteits Register (CKR), register Psychosomatiek (NFP) en geregistreerd in het BIG- register (Wet Beroepen Individuele Gezondheidszorg).

Contact Marjet